Szanowni Państwo
do czasu wyznaczenia konkretnej osoby pełniącej funkcję Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego w tym podmiocie leczniczym,
Pacjenci oczekujący wsparcia proszeni są o zgłaszanie się na infolinię czynną całodobowo przez 7 dni tygodnia o numerze:
800 190 590
Połączenie jest bezpłatne.
Pisma można kierować na adres:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
01-231 Warszawa, ul. Płocka 11/13
Korespondencję elektroniczną przyjmujemy na adres:
kancelaria@rpp.gov.pl lub skrzynkę ePUAP Sprawy dotyczące realizacji praw pacjenta w opiece psychiatrycznej będą prowadzić w zastępstwie, wyznaczeni do konkretnych zgłoszeń pracownicy Departamentu ds. Zdrowia Psychicznego w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta- Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego.
Departament ds. Zdrowia Psychicznego
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
tel.: (22) 532 82 50
www: rpp.gov.pl
Bezpłatna Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800-190-590
czynna od poniedziałku do piątku
w godzinach 8.00 – 20.00

Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego jest pracownikiem Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie i wykonuje swoje zadania przy pomocy tego Biura.
Z pomocy Rzecznika mogą korzystać pacjenci Szpitala oraz osoby działające
w interesie pacjenta: rodzina, przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub faktyczny.
Zakres zadań Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego to:
– pomoc w dochodzeniu praw w sprawach związanych z przyjęciem, leczeniem, warunkami pobytu i wypisaniem pacjenta ze szpitala psychiatrycznego;
– wyjaśnienie lub pomoc w wyjaśnieniu ustnych i pisemnych skarg;
– współpraca z rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym pacjenta;
– inicjowanie i prowadzenie działalności edukacyjno – informacyjnej w zakresie praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny;
Rzecznik, wykonuje swoje zadania w szczególności przez:
– przyjmowanie ustnych i pisemnych skarg pacjenta przebywającego w szpitalu psychiatrycznym, skarg rodziny pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby sprawującej faktyczną opieką nad pacjentem oraz ocenę zasadności skargi;
– zapewnienie pacjentowi dostępu do informacji prawnej;
– pomoc w sporządzeniu i złożeniu skargi do kierownika szpitala psychiatrycznego lub innych instytucji;
– udzielanie pomocy pacjentowi wypisanemu ze szpitala psychiatrycznego, jeśli skarga została złożona w trakcie pobytu pacjenta w szpitalu psychiatrycznym, a procedura rozpatrywania skargi nie została zakończona.
Materiały dodatkowe
1. Ustawa o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
2. Prawa i obowiązki pacjenta.
4. Prawa pacjenta w oddziale leczenia uzależnień i oddziale detoksykacji.
5. Przetwarzanie danych osobowych w biurze Rzecznika Praw Pacjenta – skargi, wnioski.
6. Ulotki i broszury RPP:
– Prawa Pacjenta w szpitalu psychiatrycznym,
– ulotka Prawa Pacjenta – rozszerzona.
Skargi i zażalenia
1. Osoba korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny ma prawo do pomocy w ochronie swoich praw. Prawo do pomocy w ochronie praw wynikających z opieki nad pacjentami przysługuje również przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu osoby korzystającej ze świadczeń w szpitalu psychiatrycznym.
2. Osoby korzystające ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez szpital psychiatryczny oraz ich opiekunowie mają w szczególności prawo do:
– przekazania ustnych i pisemnych skarg dotyczących naruszenia praw pacjenta,
– spotkania z Rzecznikiem Praw Pacjenta w warunkach zapewniających swobodę wypowiedzi, nie później niż w terminie 7 dni od dania zgłoszenia takiej potrzeby,
– uzyskania informacji o rozstrzygnięciu zgłoszonej sprawy.
3. Pacjent lub osoba reprezentująca jego prawa, jeżeli uzna, że te prawa zostały naruszone, może:
– zwrócić się z interwencją do bezpośredniego przełożonego osoby udzielającej świadczenia zdrowotne, a następnie do Dyrektora zakładu,
– zwrócić się z interwencją do Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego – z siedzibą w SPśAW we Fromborku,
– zwrócić się z interwencją do Sekcji Skarg i Wniosków Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia,
– jeżeli naruszenie prawa dotyczyło fachowej czynności medycznej, zwrócić się do Okręgowej Izby Lekarskiej, bądź do Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych,
– skierować sprawę do sądu powszechnego, jeżeli w wyniku działania lub zaniechania zakładu opieki zdrowotnej lub osoby wykonującej zawód medyczny naruszono dobro osobiste pacjenta lub wyrządzono szkodę materialną w rozumieniu kodeksu cywilnego.